This blog is about books, eBooks , my memories .

Thursday, November 7, 2013

با سیبی در وی چت



« من صبح زود از خواب بیدارمی شم، اما تا ظهر نمی درخشم.» این عبارت زیبا را چند دقیقه قبل در یکی از وب گاه های  مورد علاقه ام خواندم. اگر چه این عبارت درباره ی خورشید خانم است ، اما پارمیس جان گاهی این جمله درباره ی من هم صدق می کند (:)



اگر چه مهمترین رویداد این هفته سیزدهم آبان بود، اما از آنجا که که من پست سیزده آبان و ستاره های سوخته را درباره ی 13 آبان نگاشتم، ضرورتی نمی بینم که بازهم درباره ی این روز صحبت کنیم. البته از آنچه که در روز 14 آبان در رسانه ها مشاهده کردم ، دریافتم که گروه زیادی از مردم ایران با تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 موافق نبوده و نیستند. هر چند عده ای نیز هنوز از این عمل قهرمانانه ، شجاعانه دفاع می کنند، با احترام به عقیده ی این دوستان؛ من اشغال و تصرف یک سفارت را رفتاری پسندیده نمی دانم . تو چطور؟

Inline image 1

شوکه شدم

این هفته خبرهای زیادی درباره ی گوگل مثل ورود نکسوس 5 به بازارها و قیمت مطلوبش ، نمایشگاه شناور گوگل در سانفرانسیسکو ، راه اندازی سیستم هلپ اوتس یا کمک گوگل ( که قبلاً پستی درباره اش نوشته بودم ) و .... خواندم ، اما آن چه مرا شوکه کرد یکی از مقالات لینکدین درباره ی WeChat بود





ما حالا در WeChat هستیم
؟؟؟

تقریباً چند هفته ی قبل، برادرم به من گفت : « ما حالا در وی چت هستیم » . من به او گفتم : « من که از فیس بوک برای چت استفاده می کنم .»  او با لبخند تمسخر آمیزی پاسخ داد: « فیس بوک دیگر د مده شده ، فیس بوک برای چند سال قبل بود . حالا وی چت رو بورس است. جایی نگی تو فیس بوک چت می کنی بهت می خندند .» من گفتم :« بخندند ، من فیس بوک را ترجیح می دهم


اما آمارها نشان می دهد که WeChat  با بیش از یک بیلیون کاربر گوی سبقت را از فیس بوک ربوده است. هفته ی گذشته نیز فیس بوک اعلام کرد، که درصد زیادی از کاربران نوجوانش را از دست داده است. عده ای بر این باور هستند که یکی از دلایل محبوبیت WeChat ، فیلترینگ فیس بوک و تویتر در چین است. گروهی دیگر اما اعتقاد دارند که جذابیت و مدرنتر بودن WeChat  دلیل محبوبیت آن است . اما آیا واقعاً می توان فیس بوک را با WeChat  مقایسه کرد؟ تصور نمی کنم . فیس بوک یک سایت و شبکه اجتماعی بزرگ  است و با توجه به فیلترینگ فیس بوک و تویتر ادعای گروه اول ظاهراً درست به نظر می رسد.در ایران نیز فیس بوک پس از فیلترینگ تعداد زیادی از کاربرانش را از دست داد

اما بیا از منظری دیگر این مسأله را بررسی کنیم. تعداد کاربران نوجوان فیس بوک نیز کاهش یافته است. واقعاً محبوبیت فیس بوک کمتر شده است؟




زمانی که فیس بوک تقریباً هفت سال قبل پا به عرصه ی وجود گذاشت. اکثر کاربرانش نوجوان و جوان بودند. آنها فیس بوک را پسندیدند ، به اشتراک گذاشتند،  به خانواده و دوستانشان معرفی کردند و آن را به اوج رساندند. سپس آن کاربران نوجوان به دوران جوانی قدم گذاشتند، آنان همچنان به فیس بوک عشق می ورزیدند، بنابراین فیس بوک را در محیط کارشان گسترش دادند. ناگهان فیس بوک نوجوان به محفلی برای به اشتراک گذاری ایده ها ی تجاری و بازرگانی ، کسب درآمد و تبادل افکار سیاسی و فرهنگی تبدیل شد. این روزها فیس بوک جوان ، جدی تر شده است و آرمان های بزرگتری دارد . هر چند هنوز هم احساسات ، شوخی ها،عکس ها و شعر های زیبا عامل اصلی گرایش ما به این شبکه هستند . اما واقعیت این است که شبکه ها با رشد کاربرانشان رشد می کنند و فیس بوک نیز از این قانون مستثنی نیست و نمی توان بلوغ فیس بوک را نادیده انگاشت، هر چند که هنوزهم  فیس بوک بسیار نوجوان پسند است
اما
ما همچنان فیس بوک را می پسندیدیم و به چت کردن در فیس بوک ادامه می دهیم







چه کسی شما را ردیابی می کند؟

از گوگل و فیس بوک گفتیم، بهتر است سری هم به  موزیلا فایرفاکس بزنیم. هفته ی گذشته برایت نوشتم که این روزها احترام به حریم خصوصی به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است . اما گویا فایرفاکس به این آرزوی ما احترام گذاشته است و نسخه ی 1.0.2 از افزودنی Colusion را به نام lightbeam را به افزودنی های خود افزوده است




Lightbeam for Firefox 1.0.2


با نصب Lightbeam  و فعال کردن آن هنگام بازدید از یک وب گاه ، تمام قسمت ها و وب گاه های شخص ثالثی را که در آن وب گاه فعال شده است ،به صورت گرافی  مشاهده می کنی . جالب است نه ؟ و همان طور که از وب گاه های بیشتری بازدید می کنی این گراف گسترش بیشتری می یابد. به این ترتیب متوجه می شوی ، وب گاه اصلی ( یعنی همان وب گاهی که مشغول بازدید از آن هستی ) به چه مکانهای دیگری متصل می شود



اوه، فایرفاکس تو فوق العاده ای ! حالا دیگر با Lightbeam می توانیم جاسوسان را ردیابی کنیم






سخن پایانی : سیب چه ربطی به نامه ی امروز داشت؟

چهارشنبه ی هفته ی قبل پستی با عنوان خوردن یک عدد سیب شادابی بخش تر است یا دو عدد خرما ؟ داشتیم . پاسخ سؤال یک عدد سیب است. طبق تحقیقات گروهی از محققان 90% افراد با خوردن یک عدد سیب به احساس شادابی و نشاط دست می یابند. خرما غذای خوشمزه، مفید و سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد سرطانی آن بر کسی پوشیده نیست. اما بدلیل این که 2 عدد خرما حاوی قند فراوانی است ، اکثر افراد پس از خوردن 2 تا خرما پس از یک ساعت معمولاً کسل تر می شوند. اما جالب است بدانی خوردن نیمی از یک خرما به اندازه خوردن یک سیب شادابی بخش است





سخن هفته

در فرایند تصمیم گیری ، گام نخست " تلاش کردن " است ،
پس از آن " شکست" ،
و در پایان " نمی توانم " .
 
اما در بیشتر مواقع ،
مردم مستقیماً به سراغ آخرین مرحله
می روند.


آخر هفته ی بسیار خوبی داشته باشی
                                                                            M.T

دقت کردی من یک واژه فارسی جدید رو استفاده کردم ؟؟؟







اگر در شکست غرق نشوی تلخ نیست

تنها با سرمایه ای چند هزار دلاری شرکتی در یک اتاق اجاره ای تأسیس شد.
نخستین محصول شان یک اجاق گاز برقی بود، ولی آنان نتوانستند حتی یکی از آنان را بفروشند. عجیب تر آنکه ، محصول دوم و سوم هم با نتیجه ای مشابه روبه رو شد. ....هر دو شکست خوردند


شما چه حدس می زنید . بنیانگذاران آن شرکت در مورد آینده شان پریشان شدند؟ اندکی، ولی نه آن قدر که تسلیم شوند



خیلی زود ، آنان ضبط صوت کوچکی را به بازار عرضه کردند، محصولی عمومی تر از محصولات پیشین شان و شرکت شروع به اوج گیری کرد و در طول چند سال شرکت خود را به عنوان یک پیشتاز جهانی در زمینه ی تولید محصولات الکترونیکی معرفی کرد . چون سونی بود!

هیچ گاه، هیچ وقت، هرگز تسلیم نشوید
نویسنده: ری آریا      ترجمه: کیانا اورنگ


--



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com